Selasa, 5 November 2019

Aktiviti Penyelenggaraan Tanaman

Syukur, pagi ini cuaca amat baik sekali berbanding 2 atau 3 hari sebelum ini. So, mulalah saya menjenguk kebun  mini belakang rumah. Hati rasa sedikit sedih kerana ada anak pokok cili yang diserang penyakit. Pokok pokok cili lain pun nampak macam tidak sihat. Gara gara hujan kan.

Jadi, hari ini bermulalah aktiviti penyelenggaraan pokok pokok cili. Aktiviti ini adalah termasuk penyiraman, aktiviti pemangkasan iaitu membuang bahagian tumbuhan yang tidak dikehendaki dan berpenyakit, aktiviti merumput serta membuang daun yang telah layu dan mati.  Pokok cili dalam polibeg yang berpenyakit kena lupuskan juga kerana takut berjangkit pada pokok yang lain. Aktiviti penyelenggaraan ini mengambil masa sekurang kurangnya sehari untuk selesaikan. Aktiviti penyelenggaraan ini penting untuk mencegah pokok bertambah rosak dan diserang penyakit. 

Lepas siap aktiviti ni, malam nanti kalau hari tak hujan bolehlah sembur pencegah serangga n kulat. Harap harap hari tak hujanlah. Dibawah adalah keadaan pokok di kebun mini saya sebelum penyelengaraan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan