Jumaat, 27 Disember 2019

Sayur Kailan tumbuh subur dan sihat


Adakah anda pernah nampak sayur kailan ditanam sama ada di tanah atau dalam polibeg/pasu? Jika tidak, gambar di atas merupakan salah satu sayur kailan yang ditanam di Anjel Farm Kuching. 

Sebenarnya, saya tidak pernah nampak macam mana rupa sebenar pokok sayur kailan. Sehinggalah pada suatu hari, jiran sebelah rumah (makcik cina) meminta saya menjaga anak pokok sayur kailan ini disebabkan dia ke luar negeri dalam jangka masa yang lama. Dari situlah saya mendapat tahu bahawa Sayur kailan merupakan tanaman sayuran yang sangat popular di Negara Cina. Ia juga sering disebut brokoli cina. 

Sayur kailan ini mempunyai daun yang tebal, berwarna hijau dan berbatang tebal. Sayur ini biasanya dimasak dengan cara direbus dengan ditambahkan sos tiram. Seluruh bahagian sayur kailan ini dapat dimakan, mulai dari batang hingga ke daun.

Sayur kailan mempunyai banyak manfaat kerana mempunyai  nilai gizi yang paling tinggi seperti mineral, Vitamin B, Vitamin C, serat, kalsium, antioksidan, Zat besi dan beberapa kandungan lainnya. Oleh itu, rajin-rajinlah memakan sayur kailan ini. 

Gambar di bawah adalah hasil dari penjagaan saya selama 2 minggu. Jika dilihat sayur kailan ini tumbuh dengan subur dan sihat kan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan